Stockholm, 1910-tal. I dagrummet på Långbro sinnessjukhus sitter varje morgon en kvinna och väntar på att bli hämtad av sin make, som aldrig kommer. En yngre medpatient, som även är journalist, börjar göra henne sällskap, och när hon skrivs ut får hon med sig en lapp med makens namn och adress, tillsammans med uppmaningen att söka upp honom. Maken visar sig vara Hjalmar Söderberg, och kvinnan är författarens hustru Märta.
Journalisten kan inte släppa bilden av Märta. Hur hamnade hon på sinnessjukhuset? Vilken roll hade hennes man, den uppburna författaren, i det? Hon anar spår av ett maktövergrepp och ser i parets historia en möjlighet att rädda sig själv ur en tillvaro i samhällets marginaler. Hon lämnar Långbro och söker upp Hjalmar Söderberg, och i jakt på en berättelse att sälja till pressen nästlar hon sig allt längre in i författarens liv och krets.
”Doktor Glas” är kanske den svenska klassiker som fortfarande är mest aktuell, med ständigt nya uttolkare och efterföljare. Malin Lindroths nya roman är en skildring av maktmissbrukets anatomi, ett slags havererad undersökning där gränserna mellan den som granskar och den som blir granskad snart löses upp. Vilken rätt har man att göra sig av med en människa som skadar andra?
En annan Doktor Glas är en fantasi om litterära mästerverk och kvinnor som försvinner.