Det räcker att gå tillbaka ett kvartssekel i tiden för att hamna i ett Sverige nästan helt utan kvinnor på höga positioner i samhället. Detta förändras nu snabbt. Kvinnor innehar redan 55 procent av alla chefspositioner i offentlig sektor och har på kort tid gjort ett genombrott upp till mellanchefsnivån i näringslivet. Det är egentligen bara på de absolut högsta positionerna i näringslivet som kvinnor fortfarande är svagt representerade.
I denna bok analyseras både individuella drivkrafter till att skaffa sig makt och de institutionella förutsättningarna för detta i Sverige och andra jämförbara länder. Stor vikt läggs vid betydelsen av psykologiska mekanismer och sociala normer och hur dessa tenderar att samverka med de ekonomiska drivkrafterna. I vidare mening bestämmer detta den samhälleliga belöningsstrukturen för kvinnor respektive män att aspirera på maktpositioner och fatta den rad av beslut i livet som krävs för att ha möjlighet att nå de allra högsta maktpositionerna.
I boken tecknas en ljus bild av kvinnors möjligheter förutsatt att ett antal åtgärder vidtas som minskar den tidsmässiga och känslomässiga konflikten mellan familj och karriär.
Professor Magnus Henrekson är verksam vid Handelshögskolan i Stockholm. Han forskar huvudsakligen kring förklaringar till ekonomisk tillväxt och företagandets villkor.
ArbetstitelVägar till ökad jämställdhet i svenskt näringsliv
Standardpris329.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypInbunden
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor160
Publiceringsdatum2004-04-29 00:00:00
FörfattareMagnus Henrekson
Kort BeskrivningFör ett kvartssekel sedan var Sverige nästan helt utan kvinnor på höga positioner i samhället. Detta förändras snabbt. Här analyseras individuella drivkrafter till att skaffa sig makt och institutionella förutsättningar för detta.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21