Del I Religionskunskap
– Skolans mest ifrågasatta ämne
Del II Teori och perspektiv
- För en målmedveten religionsundervisning
Del III Religionsämnet efter 2011
- Framtidsperspektiv
ArbetstitelReligonsdidaktik om perspektiv,teori och praktik i religionsundervisningen
Standardpris329.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypBoard book
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor180
Publiceringsdatum2012-12-10 00:00:00
Författare
Kort BeskrivningReligionsundervisning är ett skapande där grundmaterialet
finns i det omgivande samhället och i världen. Trots detta är det
inte alltid lätt att göra ämnesinnehållet meningsfullt och få elever
att upptäcka religionens roll för unga människor i ett sekulariserat
samhälle.
Omslagsbilden är en illustration av detta dilemma. Alla vet hur
det är att gå på en sandstrand, men långt ifrån alla upptäcker
vad som finns där i sanden. Långt ifrån alla söker någon mening i
sanden. De upptäcker inga mönster, de finner inget värdefullt
ligga där mer eller mindre gömt och som efter nästa större våg
spolas över och omskapas. Så är det med denna bild tagen en
midsommarnatt i midnattsolens ljus. En ögonblicksbild som
snabbt suddas ut av en annan.
Religionsläraren har denna utmanande uppgift att av det som
kursplaner och verkligenheten erbjuder inbjuda elever till att se
vad som finns att upptäcka i det som kan tyckas vara bara sand.
Religionsläraren har en skapande uppgift att utföra tillsammans
med de studerande. Denna handbok i religionskunskap vill
erbjuda läraren hjälp att utföra den uppgiften.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21