Epos 2 och 3 är tematiskt upplagd Boken är avsedd för elever som läser historia 2a, historia 2b-kultur samt historia 3. Epos 2 och 3 inleds med ett kapitel som tar upp teori- och metodfrågor. Därefter följer ett antal teman. Till exempel behandlas mynt och pengar, resande och kommunikation, fantasy, kläder och mode, vänskap och kärlek, biografier, migration, lokalhistoria, konstarter och periodisering. Källkritiska undersökningar I varje temakapitel diskuteras metodiska och källkritiska aspekter på ett konkret sätt. Olika teman, eller historiska forskningsområden, ställs ofta inför olika källkritiska svårigheter och metodiska överväganden. Genom att knyta dessa frågor till specifika undersökningar kan de mer teoretiska frågeställningarna sättas i ett praktiskt och tydligt sammanhang. Egna undersökningar Till varje tema finns det uppgifter av varierande svårighetsgrad. En del fordrar inte så mycket mer än lite klurigt tänkande, medan andra förutsätter mer arbete och planering. En del av de historiska källorna uppgifterna utgår från finns med i boken, medan andra förutsätter en dator och tillgång till nätet, ett bibliotek och i några fall ett arkiv. Men det är inte meningen att uppgifterna måste följas strikt. Det viktigaste är att de ska ge idéer, locka till att göra små eller lite större undersökningar av liknande slag. Utmärkande drag för gymnasieserien Epos - Berättande historia som gör det lätt att förstå sammanhangen - Rikt illustrerad med tidslinjer, foton, teckningar och kartor - Genusperspektiv - Historiska jämförelser - Epokbegrepp, historiemedvetande, historiebruk - Historiska källor med övningar