"Sveriges i särklass mest läsvärde historiker - ja, som en av våra bästa berättare överhuvudtaget. Boken är ett verkligt stordåd ... en äkta bladvändare."
Expressen
"Med skärpa, stringens och pregnans gestaltas här såväl skönhet som sorg"
Norrköpings Tidningar
"Stor historia tecknad på mikronivå ... fascinerande läsning om Europas urkatastrof och en utmärkt tankeställare."
Svenska Dagbladet
"Så här ser kriget ut i ögonhöjd ... Stridens skönhet och sorg har befriat Peter Englunds skrivande."
Upsala Nya Tidning
Det tredje bandet i Peter Englunds serie om första världskriget, berättad utifrån en mosaik av samtida dagboksanteckningar, skildrar de blodiga storoffensivernasår - 1916. Efter 1914 års glädjeyra och 1915 års dödläge visade 1916 en gång för alla den mänskliga katastrof, det totala krig, som konflikten hade urartat i. Vid slagfält som Somme och Verdun offrade hundratusentals soldater sina liv för några ynka meters framflyttning av frontlinjen. De dagböcker som Englund väver sin skildring utifrån vittnar i ständigt ökande grad om skräckupplevelserna i skyttegravar och sjukhus. Vid årets slut räknade såväl ententen som centralmakterna en miljon dödade, sårade eller saknade - och detta utan att ett genombrott kunde skönjas.
Peter Englund är filosofie doktor och docent i historia. Han var professor vid Dramatiska Institutet 2001-2006. Han är sedan 2002 ledamot av Svenska Akademien och var 2009-2015 dess ständiga sekreterare. Hans böcker är utgivna i ett tjugotal länder och han har erhållit en rad priser, bland annat Augustpriset 1993 och Stiftelsen Selma Lagerlöfs litteraturpris 2002.
Följ arbetet med bokserien och läs nyskrivna texter på Peter Englunds blogg Stridens skönhet och sorg. www.stridensskönhetochsorg.se
"Med tredje delen i mastodontverket om hur första världskriget faktiskt var för dem som genomlevde det tar han plats som Sveriges i särklass mest läsvärde historiker - ja, som en av våra bästa berättare överhuvudtaget ... Sinnet för fysiska detaljer, näsan för demaskerande statistik, känsligheten för dofter och röstlägen, förmågan att låta läsaren själv erfara den hisnande kontrasten mellan ett ångande augustiregn och massdöden mitt i denna blöta grönska - allt återfinns i Stridens skönhet och sorg. Boken är ett verkligt stordåd. Plötsligt framträder kriget i tre dimensioner, i färg: i kött och blod. Ondskan bor inte i människorna som sugs in, utan i maskineriet som sådant. I generalstabernas fyrkantiga planer. I den hänryckta grymhet som bara kan väckas till liv av segerdrömmars feberrus ... Mycket hade jag väntat mig av detta monumentalbygge, men inte att det skulle bli en äkta bladvändare. Märkligt nog blir Englund heller aldrig mekaniskt upprepande eller seg. Det är ytterst få historiker förunnat att kunna ge varje nytt kapitel en egen rytm och mening, men här växlar ideligen greppen och läsaren tvingas i samma takt till nya omprövningar. Så ska det göras. Det är syftet med all historia och hjärtat i sann berättarkonst.
Thomas Engström, Expressen
"... om trovärdigheten tillika återgivandets briljans behöver icke tvivlas - Englund är en boren historiekrönikör av klassiskt snitt. Med skärpa, stringens och pregnans gestaltas här såväl skönhet som sorg, det förra dock mer sällan än det mera påtagligt senare ... I Englunds tappning, gestaltad i den enskildes bloss, blir kriget alltmer obegripligt, omotiverat och obilligt; som ett oväder ingen kan påverka. Den 23-årige italienske bergsjägaren Paolo Manelli skriver: 'Detta är kriget. Inte risken att dö - utan känslan av att vara en marionett i händerna på en okänd dockmästare'. Den känslan blir högst påtaglig i Englunds mikrokosmiska historieskrivning."
Ola Gustafsson, Norrköpings Tidningar
"Peter Englund har själv beskrivit sin bokserie om första världskriget som selfies från förra seklet eller 100 år gamla Facebook-inlägg. Liknelsen är träffande; projektet om hela fem volymer ger dag för dag, från krigsutbrott till fred, ögonblicksbilder av hur 40 olika européer - soldater, sjuksköterskor, författare, hemmafruar, barn, konstnärer - upplevde det första världskriget. Men till skillnad från det Facebook-flöde som många av oss nu för tiden är så upptagna med, är 'statusuppdateringarna' från 1916 hela tiden mycket läsvärda: ärligare, relevantare och aldrig på jakt efter någon gilla-tumme ... 1916 är stor historia tecknad på mikronivå. Boken innehåller vackra, litterära texter, men är likväl historia. Man inser vilka höga ambitioner Peter Englund har vad gäller att enbart återge historiska fakta, att bara berätta det som han faktiskt kan belägga i källorna, när man tar del av det rika system av fotnoter som finns i 1916. Här förklaras exempelvis att de händelser som förlagts till ett visst datum möjligen kan ha inträffat dagen därpå, eller att författaren inte med säkerhet vet att ett skeende ägde rum just på kvällstid, men att mycket talar för det. Och fotnoterna- som i vissa andra sammanhang mest kan vara i vägen för läsupplevelsen – fördjupar verkligen läsningen av 1916. Av dem får vi till exempel veta fascinerande saker som att enbart officerare över majors grad i den rumänska armén var berättigade att måla sig med ögonskugga, att brittiska politiker fruktade homosexuell krigföring genom raggande tyska agenter, att råttorna vid skyttegravarnas stillastående slagfält blev osedvanligt feta av det aldrig sinande tillskottet på föda i form av söndersprängda kroppar ... 1916 är fascinerande läsning om Europas urkatastrof och en utmärkt tankeställare för alla som är övertygade om att de har rätten på sin sida och att detta är värt att gå i krig för."
Anders Q Björkman, Svenska Dagbladet
"Vart och ett av Englunds korta kapitel ställer ner dig någonstans och säger: Så här ser kriget ut i ögonhöjd ... Det är som om Stridens skönhet och sorg har befriat Peter Englunds skrivande. Vi följer 33 personer genom krigsåret 1916, men det är han som berättar, inte de, även om citat ur brev och memoarer förekommer. Englund gör mycket mer än att bara referera sina källor; han har skaffat sig ett skönlitterärt språk som en och annan romanförfattare kunde avundas honom. Kortfattat och samtidigt inlevelsefullt. Avslappnat och exakt (här finns ingen motsättning: det krampaktiga tänkandet blockerar all precision) ... Englund spänner ut en enorm trål: han vill visa oss att världskriget var mycket mer än skyttegravarna på västfronten. Vi får läsa om kriget i Östafrika och Mellanöstern. Om en tysk skolflickas vardag och Bulgariens brutala politik mot serber, judar och greker. Om livsmedelsbrist, prostitution och om en småstad där det inte finns några ”fredsansikten” på gatorna längre ... Några slutsatser eller analyser får vi inte, inte utöver självklarheten att kriget förändrar Europa 'på ett mer genomgripande vis än någon kunnat ana ens i sina värsta mardrömmar.' Men under läsningen växer en ordlös slutsats fram av sig själv - en insikt om hur verklighetens drama skiljer sig från de dramatiserade versionerna i film och böcker."
Håkan Lindgren, Upsala Nya Tidning
"Första världskriget i inkännande språkdräkt ... utrustad med förstklassigt bildmaterial och nyritade kartor över de olika frontavsnitten, även de utanför Europa som också skildras utförligt, särskilt Afrika."
Jan A Johansson, Norra Skåne
"De flesta personerna i boken skulle dock ha förblivit okända om de inte skildrats av Englund ... Englunds berättelser förmedlar tillsammans med de unika fotografierna en stark tidskänsla och levandegör många enskilda öden. Det gör dem till värdefulla komplement till den traditionella historieskrivningen."
Nils Fredrik Aurelius, Östra Småland
"Jag har sagt det tidigare, men det förtjänar att upprepas: böckerna i serien Stridens skönhet och sorg är ett nytt och originellt sätt att skriva historia på. Det avviker helt från skolböckerna och de gängse krigshistoriska verken. Frågan är om inte upplägget i vissa fall ger en bättre insikt i vad som egentligen hände. I vilket fall som helst blir det ett värdefullt komplement till den traditionella historieskrivningen."
Nerikes Allehanda