Det finns i dag en utbredd föreställning om att människor i allmänhet har en mycket god förmåga att tolka bilder, eftersom vi ständigt omges av bilder i vår kultur. Men det är inte exponeringen i sig som gör att man blir en bra bildtolkare – för detta krävs verktyg och träning. Grundtanken i Möten med bilder är att bilder och visuella fenomen utgör en lika viktig del av vår kommunikation som det talade och skrivna språket.
I boken presenteras några bildanalytiska verktyg främst via ett antal exempel från bland annat reklam, serier, informationsbilder och barnböcker. Författarnas syfte är att locka människor att ställa frågor inför de bilder vi möter i vardagen, och ge redskap för att förstå, analysera och diskutera dessa bilder.
Detta är den andra, omarbetade upplagan av en populär kursbok. Den innehåller nya analyser och fler bilder än den tidigare upplagan.
Boken vänder sig främst till studerande i konst- och bildvetenskap, bildpedagogik och informationsdesign.
ArbetstitelMöten med bilder
Standardpris549.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypFlexband
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor216
Publiceringsdatum2012-08-09 00:00:00
FörfattareYvonne Eriksson & Anette Göthlund
Kort BeskrivningDet finns i dag en utbredd föreställning om att människor i allmänhet har en mycket god förmåga att tolka bilder, eftersom vi ständigt omges av bilder i vår kultur. Men det är inte exponeringen i sig som gör att man blir en bra bildtolkare – för detta krävs verktyg och träning...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21