Strindbergs måleri av strindbergsspecialisten Göran Söderström utkom första gången 1972 och betraktas av konstkännare i hela världen som standardverket över August Strindbergs måleri. Den första upplagan blev mycket snabbt utsåld och eftersökt antikvariskt. Denna nya upplaga har inte minst varit efterlängtad som en följd av det allt större intresset världen över för Strindberg som bildkonstnär. Sedan förra upplagan har nya målningar kommit fram och analyserats och skildringen utökats till att också omfatta hans fotografiska verk. Alla idag tillgängliga målningar har återgivits i färg och i stort format.
Strindbergs egenartade måleri blev egentligen uppmärksammat internationellt först på 1960-talet, även om det ändå sedan hans egen tid har funnits konstnärer och konstvänner som starkt uppskattat hans målningar. Idag betraktas hans om en av Sveriges genom tiderna mest intressanta bildkonstnärer och är kanske den svenska konstnär som oftast förekommer på utställningar världen runt.
När han slog igenom var det såsom föregångare till tidens informella konst och action painting. Men Strindbergs konst står liksom hans radikala dramatik för sig själv, genom sin kraftfullhet och självständighet, som visuellt drabbande. Karaktäristiskt för hans mogna verk är den speciella texturen, förmågan att få materialet i sig att vara konstnärligt talande. Även som fotograf var han nyskapande och den förste i Sverige som lät de fotografier hann skapat, även genom instruerade medhjälpare, ställas ut som signerad konst på utställningar.
"Detta är ett av de bestående monumenten av Strindbergsforskning och förblir standardverket över ämnet. Med sina många illustrationer är boken av intresse också för läsare utan kunskap i svenska, och förblir den fullständigaste behandlingen av ämnet på något språk." Michael Robinson