Att se kvinnor på film innebär ofta att se schabloner och stereotyper, att synas som kvinna på film innebär ofta att ikläda sig en roll som offer eller bihang. Film görs fortfarande i mycket hög grad av män, om män. Detta bevisar Ingrid Lindell, kulturforskare vid Göteborgs universitet, med hårda fakta i denna avhandling. Siffrorna talar sitt tydliga språk. I vår tids berättelse, som hon kallar filmmediet, får vi tydliga signaler om vad som bör visas och vad inte, och kvinnliga bilder att identifiera sig med är fåtaliga och snäva: kvinnan är vacker, våldtäktsoffer eller prostituerad. Det gäller inte bara de kommersiella filmerna -- även i alternativ film är tendensen densamma. Lindell visar att diskussionen, trots att den varit på tapeten i 40 år, på intet sätt är över.
ArbetstitelAtt se och synas. Filmutbud, kön och modernitet
Standardpris199.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor264
Publiceringsdatum2004-03-01 00:00:00
FörfattareIngrid Lindell
Kort BeskrivningDiskussionen om kvinnor på film som schabloner och stereotyper är, trots att den varit på tapeten i 40 år, på intet sätt över. Lindell tittar på bl.a. von Triers Breaking the Waves.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21