I Experienced Geographies and Alternative Realities: Representing Sápmi and Meänmaa analyseras författare som Nils-Aslak Valkeapää, Ann-Helén Laestadius, Bengt Pohjanen, Rosa Liksom, David Vikgren och Nina Wähä, för att undersöka representationer av Sápmi, det traditionella samiska hemlandet, och den föreslagna tornedalska region som ingår i begreppet Meänmaa.
Anne Heith kopplar dessa representationer till kritiska förhållningssätt gentemot det homogeniserande nationsbyggande som har marginaliserat det inhemska samiska folket och den tornedalsfinska minoriteten i norra Sverige. Studiens teoretiska grund är hämtad från geokritisk och ekokritisk forskning, urfolksstudier och miljöhistoria. Ett annat viktigt tema är associationerna mellan poetik och platsskapande, eftersom texterna som diskuteras använder sig både av realistiska platsskildringar och en postmodern rhizomatisk skrift. I boken används begreppen erfarna geografier och alternativa verkligheter för att lyfta fram platsskapandets mångfald och skiftande karaktär mot bakgrund av människors upplevelser, ideologiska tolkningar och historiska skeenden.
Anne Heith är docent i litteraturvetenskap och forskare vid Institutionen för kultur- och medievetenskap, Umeå universitet. Experienced Geographies and Alternative Realities är ett resultat av forskningsprojekten Litteratur och platsframställning , finansierat av Vetenskapsrådet, och Andra platser i litteraturundervisningen , finansierat av Umeå lärarhögskola. Heiths forskningsintressen inkluderar nationella och postnationella identiteter, etniska litterära studier, postkolonialism, urfolksstudier och minoritetsstudier, migration och litteratur, ekokritism och miljöhumanism, med fokus på samisk och tornedalisk litteratur och kultur.
In Experienced Geographies and Alternative Realities, Anne Heith (associate professor of comparative literature at Umeå University) analyzes texts by authors such as Nils-Aslak Valkeapää, Ann-Helén Laestadius, Bengt Pohjanen and Rosa Liksom, to examine representations of Sápmi, the traditional Sámi homeland, as well as the proposed Tornedalian cultural region that is encompassed in the concept of Meänmaa. These representations of place are linked to critical approaches to the homogenizing nation-building conducted in Norway, Sweden and Finland, which has marginalized the indigenous Sámi people and the Tornedalian-Finnish minority in northern Sweden. The theme of place-making is related to theories from geocritical studies, indigenous studies, ecocritical studies and environmental humanities.