"Den mest spännande fackboken som går att hitta i bokhandeln nu [ . . . ] En thriller - i fackbokskostym!" Jenny Lindh, TV4 Nyhetsmorgon.
Det gick fort: februari 1933 var månaden då allt förändrades i Tyskland. Måndagen den 30 januari utsågs Adolf Hitler till rikskansler. Den judiske författaren Joseph Roth lämnade allt redan morgonen därpå och reste till Paris, men Thomas Mann var för stunden mer upptagen med att förbereda ett föredrag om tonsättaren Richard Wagner. Utifrån dokument, romaner och dagböcker kommer Uwe Wittstock nära de berömda tyska författarna. Dag för dag visar han hur Weimarrepublikens glansfulla litterära liv ödeläggs. Författarnas rädsla, beslutsamhet eller självbedrägeri framträder ur deras egna vittnesbörd. Vem anpassar sig efter den nya tiden, och vem måste fly för livet?
Uwe Wittstock, född i Leipzig 1955, är författare, litteraturkritiker och journalist. Februari 33: litteraturens vinter har hyllats av en enhällig tysk kritikerkår och legat på Der Spiegels bestsellerlista -- en fackbok som går att läsa som en roman eller en thriller.
" . . . helt enkelt en rysare." Ulf Olsson, Expressen.
"Uwe Wittstock radar upp ett myller av människoöden och tillsammans bildar de en mosaik som visar upp ett historiskt skede i dess helhet ( . . . ) i dessa valtider samtidigt en viktig påminnelse om hur hastigt vi kan bli av med rösträtt och rättsstat. För att inte tala om ett fritt kulturliv." Anders Q Björkman, Svenska Dagbladet.
"Det är en suggestiv bladvändare i en tid då mönstren går igen. En allt mer överhettad propaganda som fördjupar sprickor och förhindrar kompromisser. Undfallenhet mot extrema politiska krafter. Växande hat mot minoriteter och en hotande ekonomisk världskris ( . . . ) Lärdomen från Uwe Wittstocks bok är att förstå faran i tid, innan de som föraktar demokratin tar makten över dess institutioner." Björn Wiman, Dagens Nyheter.
" . . . en riktig rysare ( . . . ) Jag hade kunnat njuta av den hela tiden stegrande spänningen på ett helt annat sätt om det inte varit så att detta verkligen har hänt. I ett förflutet som så många inte har förmågan att föreställa sig." Cecilia Hagen, Expressen.
"Allt utspelas i ett ständigt nu, där ingen vet vad morgondagen kommer att föra med sig. Även om läsaren sitter med facit lyckas Wittstock skickligt återskapa något av dåtidens osäkerhet när historien ännu var oskriven." Niclas Sennerteg, Borås Tidning.
"Jag kan inte läsa om denna avgörande månad utan att dra paralleller till samtiden." Kenneth Hermele, Sydsvenskan.