Mellan 1899 och 1940 mottog Selma Lagerlöf över tre tusen brev från barn, lärare och föräldrar, inte bara från Sverige utan även från andra länder i Europa och från andra världsdelar. När barnen skriver om sin läsning av Lagerlöfs verk har boken om Nils Holgersson en framträdande plats. Samtidigt ger breven inblick i deras tillvaro och skolgång, liksom i enskilda barns föreställningsvärldar.
Med utgångspunkt i den stora samling brev till Lagerlöf som bevarats på Kungliga biblioteket behandlar denna studie barnens, lärarnas, kritikernas och allmänhetens mottagande av Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige, 1906--1907. Bakgrunden för bokens tillkomst och dess genre diskuteras. Studien visar också Selma Lagerlöfs personliga engagemang för barnens brev och belyser delar av hennes liv. Men främst lyfts barnens läsning fram, deras tankar och deras liv så som detta avspeglas i breven.
Maria Ulfgard är docent i litteraturvetenskap och affilierad forskare vid Litteraturvetenskapliga institutionen, Uppsala universitet. Hennes forskningsområden är litteratursociologi, receptionsstudier, barn- och ungdomslitteratur och litteraturdidaktik.
Nr 159 i Svenska barnboksinstitutets skriftserie. Nr 81 i serien Skrifter utgivna av Avdelningen för litteratursociologi vid Uppsala universitet.