Varje författare vet att frågan om precision och exakthet är avgörande för skrivandet. Men frågan har också ett historiskt sammanhang. Den blir akut under moderniteten: de exakta vetenskapernas och de precisa kalkylernas epok, men också de genomkalkylerade massmordens och den noggrant planerade övervakningens. Genom att gå i närkamp med tre av det moderna Europas mest inflytelserika författare -- Witold Gombrowicz, Inger Christensen och Herta Müller -- visar Gabriel Itkes-Sznap att litteraturen och poesin utmärks av en egen precision, att den skiljer sig från vetenskapens, matematikens och teknologins precision, och pekar ut en helt annan väg och erfarenhet.
Gabriel Itkes-Sznap, född 1985 och bosatt i Stockholm, gav 2015 ut diktsamlingen Tolvfingertal (Albert Bonniers Förlag), som nominerades till Borås Tidningsdebutantpris. Nollpunkten är hans doktorsavhandling i estetik.
»Här kommer då Itkes-Sznap in och visar hur estetisk forskning kan vara oupphörligt intressant, läsvärd och drabbande - ett lika givande kvällsfördriv som den senaste romanen eller poesisamlingen, lika sprängfylld av känslor, lika uppfylld av frågor om skapande som liv, som död.« (Valerie Kyeyune Backström, Expressen.)