Det är inte lätt att vara patient. De flesta av oss kommer att behöva söka vård under våra liv och samtidigt som man inte mår bra ska man försöka navigera rätt i sjukvården: Vart ska jag vända mig för olika åkommor? Hur får jag doktorn att lyssna? Varför tvekar jag att fråga om jobbiga saker jag är orolig för? Hur ska jag komma ihåg det läkaren sa?
Tanken med den här boken är att reda ut hur man går till doktorn och går därifrån med den kunskap man behöver – en handbok i hur man får bästa möjliga vård. Texten ger dessutom en inblick i hur vården är uppbyggd och styrs, något som kan vara intressant för att förstå helheten i det system man kryssar runt i som patient.
Konsten att gå till doktorn är skriven av en läkare som i sitt dagliga arbete sett behovet av tydlig information och kommunikation. Det handlar om hur vården och patienten kan samverka för god kvalitet, där vården ser hela patienten och där patientens behov blir mötta.
Rita Fernholm har arbetat drygt 20 år som läkare och forskar inom patientsäkerhet. Hon är specialist i allmänmedicin, med dr, distriktsläkare och medicinskt ledningsansvarig läkare för patientsäkerhet på en vårdcentral.