Effektiva ledningsgrupper – vägledning, stöd och insikter för skolans ledare.
Det här är en bok för skolans ledningsgrupp – rektorer, biträdande rektorer, arbetslagsledare och utvecklingsledare. Författaren Peter Fowelin diskuterar hur ledningsgruppen kan fungera som skolans ryggrad och på det sättet lägga grunden för hela enhetens framgång. Boken är inte bara ett stöd i ledarskapet utan också en inspiration till ett hållbart och värdedrivet sätt att leda i skolans värld.
Boken vägleder läsaren steg för steg i hur stabilitet och kvalitet skapas i ledningsarbetet. Med både teoretiska och praktiska inslag ges verktyg och metoder för att effektivisera och fördjupa ledningsgruppens arbete – från att formulera ett tydligt syfte till att förbättra gruppdynamiken och möteseffektiviteten. Vikten av öppenhet, tillit och tydlighet i ledarskapet betonas. Författaren pekar också på fallgropar – och hur de kan undvikas.
Genom att vidga den traditionella synen på ledarskap inom skolvärlden ger boken djupare förståelse för ledningsgruppens komplexa roll. Samtidigt pekas vägen mot ett klokt och inkluderande pedagogiskt ledarskap tydligt ut.
Peter Fowelin är organisations- och ledarskapskonsult med bakgrund som SO-lärare, projektledare och chef. Han är också handledare på bland annat rektorsprogrammet, föreläsare och författare till ett flertal böcker.
Sagt om boken:
"Ledningsgrupp i skolan är en utomordentligt innehållsrik, klok och välskriven bok som riktar sig till skolledare, arbetslagsledare, programlagsledare och andra med ledande funktion i förskola, grundskola, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola. [...] Roller, lojalitet, värderings-, intresse- och personkonflikter i ledningsgrupper diskuteras utförligt, sansat, konstruktivt och insiktsfullt. Författaren väver smidigt och träffsäkert in adekvat svensk och internationell forskning inom området i framställningen. Mängder av konkret klokskap redovisas. [...] Ledningsgrupp i skolan är en bok som behövs! Helhetsbetyg: 5."
/Jan Hansson, BTJ-häftet nr 18 2024