Vad innebär ett tillgängligt lärande i praktiken? Hur ska vi utforma lärsituationer och lärmiljöer så att alla elever är delaktiga och tar till sig undervisningen?
Boken Tillgängligt lärande tar oss igenom de undervisningsstrategier som har tyngst vetenskaplig evidens för att öka lärandet och delaktigheten hos samtliga elever. Som lärare får du en bred verktygslåda att nå varje elev med, där en inlärningsbar fysisk miljö, stödstrukturer och differentiering utgör grundverktygen.
Fallbeskrivningar ger dig inblick i goda exempel, men låter dig också följa eleverna som skolans fysiska, pedagogiska och sociala miljö inte är fullt tillgängliga för. Både upplägget, som utgår från skoldagens typiska lärsituationer, och fallbeskrivningarna kan vara till stöd i den pedagogiska utredningen för att bättre kunna identifiera när, var och varför utmaningar uppstår för elever med adhd, autism samt de vanligaste inlärningssvårigheterna - dyslexi och dyskalkyli.
Diskussionsfrågorna underlättar arbetet med att gemensamt utveckla lärsituationer och lärmiljöer mot en allt tillgängligare skola som utgår från elevernas olika kognition, perception och motivation.
Linda Jensen har sedan tidigare skrivit storsäljaren Inkluderingskompetens vid adhd & autism som används som kurslitteratur och rekommenderas som fördjupad läsning i Specialpedagogiska skolmyndighetens webbutbildning om NPF. Författaren har även gett ut de pedagogiska barnboksserierna Anton och Super-A samt Kom vi gör om det.
ArbetstitelTillgängligt lärande: lärmiljöer för måluppfyllelse och delaktighet
Standardpris399.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypDanskt band
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor
Publiceringsdatum2024-12-30 00:00:00
FörfattareLinda Jensen
Kort BeskrivningVad innebär ett tillgängligt lärande i praktiken? Hur ska vi utforma lärsituationer och våra lärmiljöer i och utanför klassrummet så att alla elever kan vara delaktiga och ta till sig undervisningen?
Med fokus på den praktiska tillämpningen tar boken oss igenom de undervisningsstrategier som har tyngst vetenskaplig evidens för att öka lärandet och delaktigheten hos alla våra elever. Fallbeskrivningarna låter oss både ta del av goda exempel och följa de elever som skolans fysiska, pedagogiska och sociala miljö inte är tillgängliga för.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode10