Hur kan man använda det estetiska språkets och de konstnärliga uttryckens möjligheter för att hålla ihop form och innehåll i förskolans verksamhet?
Den här boken berättar om ett år på en norsk förskoleavdelning där rum, material, form och iscensättning ingår i ett dynamiskt nätverk. Projekten utgår från leken och inget tycks vara omöjligt.
Under året samlas avdelningen kring en naturslinga och utomhusutställningsomheterStiförøye . Barnenbörjade sombesökareochslutadesomaktivautställareavegna konstverk. Påvägengickdetåt 24 resväskor, 300 vitaplastflaskorochmantillverkade bland annat sittegetvildsvin Menmankanutgå från vilkamaterialochmiljöersomhelst,menarHege Hansson.
Återbruksmaterialkostaringet. Jag skriver mycket i boken om hur pedagogernakan göra för att ta ett greppomrummet. Låtrummetbliendelavinnehållet, låtrummetblidokumentation. Tänksompåteatern, ennyscenografiförvarjenyföreställning!
När det gäller teman och innehåll tipsar Hege Hansson om att inte bli alltför konkret och realistisk.
Väj intefördetsvåra, därliggerdetintressanta. Barn hardetestetiskaspråketisig. Dekanvarabådesymboliska, djupa, metaforiskaochsurrealistiska. Detärvivuxnasombehöverdenlinjäraberättelsen, somintealltidhängermed.
Ettstörresyfte med projektet var attskapaendemokratisktinkluderandegemenskap, allaskamed .
För att nå dit krävs att man lägger mycket tid och varierar ingångarna i projektet efter barnens olika egenskaper och behov. Jagtänkerintesåmycketpålärande jag vetattbarnen lärändå. Förmigärdetderikaupplevelsernasomstårifokus.
Många gånger har jag hört pedagoger säga att de inte kommer vidare i de projekt de startat med barnen. Att intresset rinner bort, att de inte hittar tråden. Hege Hansson beskriver alla de verktyg vi har till vårt förfogande och genom att använda dem finns tusen och åter tusen vägar att skapa och behålla intresse och lust.
Linda Linder, förskollärare och ateljerista
Fotnot: Pånorska heterbokenEn barnehage tilbegjærÅgiform tilbarnehagens innhold och är utgiven påFagbokforlaget2016. Översättningen till svenska är gjord av Annika Claesdotter.