Utmaningen för en rektor i förskolan är att skapa förutsättningar för en hållbar och lärande förskola för både barn och vuxna. I Att leda en lärande förskola får du som är rektor i förskolan verktyg som stöttar dig i arbetet med att både skapa en hållbar arbetsplats för medarbetarna och en god undervisning för barnen. Du får ta del av det som varit ledstjärnor när Anna Lund har lett en lärande förskola: gemensamma förhållningssätt, tid för reflektion samt tydliga strukturer och förväntningar på medarbetare och ledning.
Anna Lund delar med sig av sina erfarenheter och hon visar med konkreta exempel hur hon har arbetat i sina verksamheter och ger stöd genom reflektioner om de utmaningar som rektorer kan ställas inför.
Men boken lyfter också den viktiga frågan kring det egna ledarskapet och utvecklingen av det: "Förväntningarna på rektor är höga och kommer från olika håll från chefer, andra ledare, medarbetare, vårdnadshavare och inte minst från oss själva. Hur gör vi för att möta dessa krav som kan spreta och samtidigt hitta oss själva som ledare?"
Anna Lund har arbetat som rektor sedan 2017, dessförinnan som biträdande rektor, pedagogista och förskollärare. Hon är även utbildnings konsult med fokus på utveckling och ledarskap och aktiv i sociala medier. För sina insatser som ledare har Anna Lund också nominerats till Årets rektor 2021 och till Årets hjälte 2020.
Innehåll
Inledning
Kapitel 1 Skapa förutsättningar för en lärande organisation
Skapa tydlighet i roller och ansvar
Arbetsmiljö och pedagogik går hand i hand
Att lära sig leda med motstånd
Kapitel 2 Att leda utvecklingsarbete i vardagen
Skapa samsyn genom att arbeta utifrån en pedagogisk idé
Vad kan en samsyn innehålla?
Hur kvalitetssäkra uppföljning och analys av undervisningen?
Att leda utvecklingsarbetet med en röd tråd
Ledningsgruppens funktion och möten
Kapitel 3 Utveckla det egna ledarskapet
Förstå vilken ledare organisationen behöver
Utveckla det pedagogiska och lärande ledarskapet
Avslutande ord
Litteratur