Den svenska förskolan är en pedagogisk verksamhet med en egen läroplan där matematik är ett tydligt framskrivet målområde. De yngsta barnen i förskolan ska därför erbjudas möjligheter att utveckla sin förståelse för matematik. Vardagen erbjuder oändliga möjligheter till detta, men möjligheterna måste synliggöras av kompetenta och kunniga pedagoger.
Vad innebär matematik och att matematisera för Alex, Intira, Hugo, Sara och andra ett-, två- och treåringar i förskolan? Det vill författarna till De yngsta barnens matematik lyfta fram och diskutera.
Boken fokuserar särskilt tre områden: pedagogens professionalitet, barnens matematik och lärande miljöer. En del kapitel lyfter fram exempel från forskningsprojekt och analyserar med stöd av teoretiska resonemang hur de yngsta barnens matematiklärande gestaltar sig medan andra kapitel bidrar med erfarenheter och praktiknära exempel från utvecklingsarbeten som genomförts i svenska förskolors yngrebarnsavdelningar.
Boken vänder sig till pedagoger som arbetar med de yngre barnen i förskolan och till förskollärarstudenter, men den kan med fördel läsas av alla som har ett intresse för yngre barns lärande. Den kan ge stöd och vägledning i att utveckla matematikdidaktisk förståelse för och förhållningssätt till de yngsta barnens matematiska meningsskapande. Olika teoretiska verktyg och tolkningsramar, pedagogiska utvecklingsmodeller för systematiskt kvalitetsarbete samt exempel på tematiskt arbete presenteras där matematiken får stå i centrum för såväl barns som pedagogers kunskapsutveckling.
Sagt om boken
[...] Författarna samlar kunskaper och beprövade erfarenheter och syftet är att det ska vara lika självklart att arbeta med de yngsta barnens matematiska utveckling som man arbetar med barnens språkutveckling. Boken ska fungera som inspiration och stöd i detta arbete, och det gör den genomgående. Antologin samlar exempel från forskningsprojekt, för teoretiska diskussioner och hämtar exempel från svenska förskolors avdelningar med yngre barn. I synnerhet är det extra intressant att läsa om pedagogers förmåga att fånga vardagens många situationer där pedagogiska begrepp och samband blir meningsfulla. Boken innehåller en rik referenslista samt författarpresentationer."
BTJ-häftet nr 18, 2015 Lektör Ulf Malmqvist
Om författarna
Författarna till boken utgörs av förskolpedagoger, matematikutvecklare, lärarutbildare och forskare kring frågor om hur barn, miljö och pedagoger kan samverka och utveckla matematiskt kunnande på förskolan.