Hur ger vi alla chansen att nå sin fulla potential? En bok om hur elevsyn, förväntningar och prestation bygger självförtroende och lust att lära mer i den anpassade grundskolan .
Hur kan vi utmana elever i den anpassade grundskolan så att de ständigt når nya kunskapsnivåer?
Denice Sverla sätter i den här boken fokus på lärandet i den anpassade grundskolan. Vad är det vi konkret behöver förändra för att erbjuda skolformens elever en utbildning där lärandet står i fokus och där växande och utveckling är en självklar möjlighet?
Med utgångspunkt från både teori och praktik delar Denice Sverla med sig av olika sätt att tänka och arbeta för att skapa ett både utmanande och meningsfullt lärande. Hon betonar vikten av att växa genom prestation där man känner sig delaktig och betydelsefull. Och att vi även i den här skolformen erbjuder ett värdeskapande lärande som förbereder eleven för en föränderlig framtid.
Betyg 5 - Briljant!
"Boken ger en kort historisk tillbakablick över den anpassade skolan och synen på människor med IF-diagnoser, för att sedan ge förslag på organisations- och professionsutveckling inom kollegiet samt ge flertalet pedagogiska exempel. Diskussioner kring exempelvis elevbemötande och elevsyn relaterat till kravställning, kring didaktiska metoder och bedömning, kring de professionella rollerna på en skola och framgångsfaktorer för lärandeprocesser, är alla relevanta oavsett skolform. Boken är lättläst med vetenskaplig förankring och förankrad i läroplanen för den anpassade grundskolan samt för denna skolform relevanta SOU." BTJ-häftet nr 16/2023
Om författaren
Denice Sverla är speciallärare och biträdande rektor för en anpassad grundskola där eleverna läser både ämnen och ämnesområden.
Innehåll
Förord
Inledning
1. Människosyn, elevsyn och relationer
Människosyn och elevsyn
Specialpedagogiska perspektiv
Från brister till tillgångar
Relationen med och i skolan
Underkrav, rimliga krav och överkrav
Sammanfattande reflektion
2. Den anpassade grundskolan då och nu
Intellektuell funktionsnedsättning
De sinnesslöa idioternas praktik
Synen på elevgruppens lärande i dag
Omsorg eller kunskapsfokus?
Sammanfattande reflektion
3. Anpassad grundskola 2.0
Elevsyn och bedömning
Organisation och kvalitet
Delaktighet och motivation
En utmanande och utvecklingsfokuserad praktik
Sammanfattande reflektion
4. Framtiden för elevgruppen
Självständighet
Anpassad skola i ett föränderligt samhälle
Självkännedom
Anställningsbarhet på den öppna arbetsmarknaden
Sammanfattande reflektion
Slutord
Litteratur