Med Ekologins nyanser - undervisning och lärande för hållbar utveckling i förskolan vill författarna entusiasmera blivande förskollärare, yrkesverksamma förskollärare, pedagoger och rektorer att ta sig an och fördjupa arbetet med hållbarhetsfrågorna i förskolan. Boken beskriver hur en utforskande undervisning med direkta naturmöten, kreativa infall och hållbara vanor kan utvecklas.
En rad mikroprojekt med förskolans yngsta, mellanstora och äldsta barn lyfts fram och synliggör progressionen i ekologi- och hållbarhetsarbetet och visar förskollärarnas och pedagogernas betydande roll i undervisningen.
Syftet med boken är att bistå med klargörande och inspirerande exempel från förskolans ekologi- och hållbarhetsarbete, samt att erbjuda läsaren flera användbara verktyg inom förskoledidaktik, NV-didaktik och didaktik för hållbar utveckling. Författarna klargör även rektors ledarskap och ansvar med hjälp av didaktiska ledarskapsprinciper, för att stödja och utveckla arbetet utifrån ett övergripande helhetsperspektiv. Bokens olika modeller, verktyg och påminnelser kan användas när ambitionen är att påbörja, stödja och utveckla förskolans undervisning på området.
I nära samarbete och utifrån olika professionskompetenser beskriver författarna en undervisning i ekologi och hållbar utveckling i förskolan där olika teoretiska, didaktiska och praktiska kunskaper vävs samman.
Om författarna
Cecilia Caiman är universitetslektor, forskare och lärarutbildare. Inger Björklund är rektor och Yvonne Möller är pedagogista.