Varför ska man studera etik i skolan och hur kan en god etikundervisning utvecklas tillsammans med elever? Vilka frågor är viktiga att belysa och samtala om i undervisningen? Och hur kan man tänka om styrdokumentens centrala innehåll och kunskapskrav: vad är det för bilder av etik och moral som speglas i dem? Kan man över huvud taget sätta betyg på ”kunskaper om etik”?
I denna både teoretiska och praktiknära bok presenterar författarna tolkningar av kurs- och ämnesplanernas skrivningar om etik i grundskolan och gymnasieskolan och sätter in dessa i ett samtida och historiskt sammanhang. De låter styrdokumentens centrala innehåll och kunskapskrav bli föremål för kritisk reflektion och analys. Konstruktiva perspektiv på hur en god etikundervisning kan förankras i dessa styrdokument utvecklas.
Etikdidaktik. Grundbok om etikundervisning i teori och praktik är tänkt att användas i lärarutbildning och som fortbildningslitteratur för redan verksamma lärare.
ArbetstitelEtikdidaktik - Grundbok om etikundervisning i teori och praktik
Standardpris449.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor183
Publiceringsdatum2015-09-21 00:00:00
FörfattareOlof Franck & Malin Löfstedt
Kort Beskrivning...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21