Är förändringsarbetet på din skola en ständig kamp? Går det för långsamt? Får du inte med dig din personal? Räcker inte tiden till? Är det möjligt att som rektor vara en god pedagogisk ledare, som dessutom hinner med att leda en skola som ständigt utvecklas till det bättre? Författarnas svar på den frågan är: ja, det är möjligt om man bygger upp fungerande strukturer.
Genom olika exempel, metoder och strukturer vill författarna stötta skolledare i att skapa ordning i en stundom tämligen kaotisk verklighet. Boken är riktad till skolledare som vill skapa en hållbar och utvecklande skola, och som vill ha verktyg att delegera och prioritera för att frigöra tid till att vara den goda pedagogiska ledaren.
Genom hela boken problematiserar, belyser och analyserar författarna alla delar av skolans verksamhet. Boken kan därmed användas som en handbok i praktisk skol- och förändringsledning, men även till att bara få idéer och inspiration till hur man som skolledare i praktiken kan leda och driva skolutveckling.
Sagt om boken
”Boken genomsyras av optimism och framtidstro med en mängd goda exempel. Den innehåller också avsnitt riktade direkt till huvudmän och politiker, vilket är ett utmärkt komplement.” Elisabeth Sörhuus, lektör, BTJ-häftet nr 10, 2020.
"Bokens målgrupp är i första hand skolledare, men även lärare, skolpolitiker och andra som arbetar med skolfrågor kan dra nytta av den. Såväl unga som erfarna skolledare kommer att finna mycket användbart i boken. [...] I många utbildningar får man lära sig om normalfallen. Ett kapitel har titeln "Tio saker du inte fick lära dig på rektorsutbildningen". Ett annat kapitel kallar de "Tio saker som huvudmannen behöver vara medveten om", där författarna konstaterar politikers oförmåga att skilja på vad och hur. Igenkänningsfaktorerna är flera och ger utrymme till ett och annat leende och samtidigt många funderingar." Per Hällström, Skolledarna.se Nr5/20 20-10-19
Om författarna
Henrik Ljungqvist är rektor på Ronnaskolan i Södertälje. Han har verkat inom skolan sedan 1996, och blev skolledare 2007. Under sin tid som rektor har han även arbetat med ledarskaps- och personalutveckling och med skolutveckling i Taiwan i samarbete med University of Taipei och Taiwan Ministry of Education. Renas Khezri arbetar som rektor i Trosa kommun. Hon började sin lärarbana år 2008 på Ronnaskolan och blev skolledare år 2014. På Ronnaskolan arbetade hon med skolutveckling och förändringsledning, vilket hon fortsätter med i sitt nya uppdrag.