Det här är en bok om bild, vardag och projekt i förskolan. Boken Formulera bygger på ett utforskande arbetssätt där barnens tankar och intresse blir utgångspunkten i projekten som på ett organiskt sätt slingrar sig fram. Vi får följa med in i verkstaden och möta ett myller av idéer och uttrycksformer som samspelar med läroplanens kunskapsområden.
Författaren beskriver arbetet med både yngre och äldre barn och deras gestaltande arbete med teckning, måleri och lera. Barnens bildarbete skildras i projektarbeten som kännetecknas av tvärvetenskaplighet och poetiskt tänkande. Boken innehåller också konkreta kunskaper om färg, olika tekniker, materialval och arbete med bild tillsammans med metodiska överväganden.
Den här inspirerande och bildrika boken vänder sig både till yrkesverksamma i förskolan och till blivande förskollärare och fritidspedagoger.
Sagt om boken
"[...] Boken innehåller många inspirerande exempel från förskolor där man arbetar med bild och projekt, allt är rikligt illustrerat med fotografier, barnteckningar och personalens anteckningar. Här finns kapitel om teckning, målning och arbete med lera. Författaren ger råd om hur man kan inreda lokaler samt förberedelse, metodik och genomförande av arbete med olika tekniker. Furness beskriver projekt inom skilda områden såsom fysik, bakning och biologi. Formulera är en mycket väl genomarbetad och vacker bok med trevlig layout som visar meningsfulla bildprojekt för barn mellan ett och fem år. Den vänder sig till redan verksamma och blivande pedagoger i förskolan." Marianne Ericsson, BTJ nr 7, 2017.
Om författaren
Karin Furness är bildlärare och konstnär och har arbetat med konstnärlig och pedagogisk handledning inom förskolan sedan 1986. Hon arbetar också med bildkurser för pedagoger.