Det kollegiala lärandet beskrivs idag som en av de viktigaste framgångsfaktorerna för pedagogisk utveckling. Kollegialt lärande genom pedagogisk handledning och lärande samtal handlar om just det kollegiala lärandet i förskola och skola, och hur det kan utvecklas.
I boken beskrivs olika sätt att utveckla lärandet kollegor emellan, dels genom pedagogisk handledning under en längre period med hjälp av utomstående kollegor; dels genom lärande samtal som leds av en samtalsledare i syfte att synliggöra hur lika eller olika man tänker, till exempel inom ett arbetslag. Författaren gör också en grundlig genomgång av forskning inom området samt en fördjupad studie av handledares lärande, med fokus på hur man lär sig handleda och vad som krävs för att utveckla en god handledarkompetens.
Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma lärare och förskollärare samt skolledare.
Sagt om boken
Ett bra stöd i det dagliga arbetet som specialpedagog och speciallärare, tycker Monica Mattsson, specialpedagog, recensent i lararen.se.
Om författarna
Elisabeth Åsén Nordström är fil.dr i pedagogik och har i många år varit ansvarig för utbildningsfrågor på regional nivå, utbildat pedagogiska handledare och själv handlett olika ledningsgrupper och arbetslag samt varit ledare för olika lokala och nationella nätverk för skolutveckling.