Meningsfullt lärande i den anpassade skolan.
När eleverna i den anpassade skolan upplever undervisningen som begriplig, hanterbar och meningsfull blir de motiverade. Till din hjälp finns Livslångt lärande – undervisning i den anpassade skolan som bygger på grundläggande forskning samt pedagogisk praktik i en klass på det individuella programmet i den anpassade gymnasieskolan. Boken visar hur du med ett medvetet arbetssätt kan utveckla elevens förmågor och aktivera tänkandet.
Ett sätt att visualisera och konkretisera lärandet är att medvetandegöra de fem förmågorna samarbete, ansvar, kreativitet, reflektion och kommunikation. Det dagliga arbetet med förmågorna ökar elevernas lust och motivation att lära, samt ger en känsla av sammanhang och delaktighet. Förmågorna är ett verktyg som hjälper eleverna att få syn på vad lärandet egentligen handlar om – för skolan och för livet.
Utifrån bokens autentiska exempel inspireras du att utveckla din egen undervisning och skapa meningsfullt lärande som ger eleverna möjlighet att förstå och göra sig förstådda.
Detta är en ny utgåva av boken Lära för livet – motiverande undervisning i särskolan. Boken är uppdaterad med skolformens nya namn. Den har även utökats med en ny del där vikten av undervisningsgemenskap och delaktighet betonas för att främja elevers lärande och sociala utveckling. Genom konkreta exempel visas hur strukturerade aktiviteter och kooperativt lärande bidrar till att skapa en trygg och motiverande miljö där varje elev känner sig sedd och behövd.
Livslångt lärande vänder sig i första hand till pedagogisk personal i den anpassade grundskolan och i den anpassade gymnasieskolan. Bokens innehåll kan även appliceras och användas i andra skolformer och verksamheter som förskola, fritidshem, komvux som anpassad utbildning, daglig verksamhet och särskilt boende. Det dagliga arbetet med förmågorna kan ses som ett hälsofrämjande vaccin för framtiden och det livslånga lärandet!
Författaren Marie Nilsson Nordfors arbetar som specialpedagog och förstelärare på Häggviks gymnasium i Sollentuna utanför Stockholm. Hon har en fil.mag. i specialpedagogik och jobbar även som fortbildare för Lärarfortbildning AB.
Sagt om boken:
Boken rekommenderas till lärare och övrig personal i den anpassade grund- och gymnasieskolan, men här finns en lång rad exempel och pedagogiska förslag som är relevanta även i andra skolformer eller inom vissa former av daglig verksamhet. Helhetsbetyg: 4.
Elin Forsgren, BTJ-häftet nr 23 2024