Britta Stensson vill presentera en metod för hur man i skolan kan arbeta med litteraturläsning på ett reflekterande och tolkande sätt. Boken, som har sin grund i en klassrumserfarenhet, är ett försök att utifrån en helhetssyn på litteraturläsning och samtal visa hur man metodiskt kan bygga upp en litterär klassrumspraktik. Britta Stensson definierar och diskuterar de kognitiva verktyg som vi alla (ofta omedvetet) använder då vi försöker förstå och tolka texter. Dessa verktyg försöker hon på ett konkret sätt demonstrera. Hon visar på hur man i skolan kan skapa ett läsande rum där barnen tillsammans med de vuxna arbetar med de strategier som de behöver för att tänka och förstå och nå ett djup i sin läsning. Utifrån en grundsyn, där viktiga ledord är reflektion, tolkning och samtal, vill hon visa på olika sätt att undervisa.
Britta Stensson är före detta lärare på låg- och mellanstadiet i Rannebergen, Angered.
ArbetstitelMellan raderna. Strategier för en tolkande läsundervisning
Standardpris249.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor160
Publiceringsdatum2006-12-05 00:00:00
FörfattareBritta Stensson
Kort BeskrivningBritta Stensson vill presentera en metod för hur man i skolan kan arbeta med litteraturläsning på ett reflekterande och tolkande sätt. Boken, som har sin grund i en klassrumserfarenhet, är ett försök att utifrån en helhetssyn på litteraturläsning och samtal visa hur man metodiskt kan bygga upp en litterär klassrumspraktik. Britta Stensson definierar och diskuterar de kognitiva verktyg som vi alla (ofta omedvetet) använder då vi försöker förstå och tolka texter. Dessa verktyg försöker hon på ett konkret sätt demonstrera. Hon visar på hur man i skolan kan skapa ett läsande rum där barnen tillsammans med de vuxna arbetar med de strategier som de behöver för att tänka och förstå och nå ett djup i sin läsning. Utifrån en grundsyn, där viktiga ledord är reflektion, tolkning och samtal, vill hon visa på olika sätt att undervisa.
Britta Stensson är före detta lärare på låg- och mellanstadiet i Rannebergen, Angered.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21