Den här boken ger en tvärvetenskaplig förståelse för betydelsen av musik och musikaliska förmågor i mänsklig kommunikation och förmedlar en holistisk syn på språkutveckling. Boken visar exempelvis hur anknytning, relationellt samspel och språktillägnan hänger ihop med tidigt utvecklad samspelsförmåga. Särskild vikt läggs vid musik och barns språkutveckling och musikens sociala och identitetsskapande potential. Denna tredje upplaga är uppdaterad med det senaste decenniets forskning och pedagogiska utvecklingsarbeten inom fältet musik och språk.
Boken riktar sig till högskoleutbildningar och till yrkesverksamma inom pedagogiskt, socialt och behandlingsinriktat arbete samt till alla med intresse för musik, språk och relationellt samspel.
Om författaren
Ulf Jederlund är musikpedagog, musikterapeut, leg. Psykoterapeut och fil.dr i specialpedagogik. Han är i huvudsak verksam vid Specialpedagogiska institutionen, Stockholms universitet. Forskningsområdena, utöver musik och språk, berör lärares samarbete, kollektivt lärande, relationer i skolan och skolutveckling.