Vad innebär egentligen att lärarutbildning vilar på vetenskaplig grund?
Handlar det om att läraren ska förmedla forskningsresultat eller att
studenter ska utveckla forskarkompetenser genom systematiska undersökningar
och examensarbete? Eller rör det sig om att studenter läser forskningsartiklar
och teoretisk litteratur?
Än mer komplext blir det när det gäller naturvetenskap för förskola
och grundskolans tidigare år. Dessa lärarutbildningar vilar på många
olika vetenskapliga grunder, såsom naturvetenskapliga forskningsresultat,
naturvetenskapens
forskningsmetoder, utbildningsvetenskaplig
forskning
om barns lärande och forskning om barns lärande i naturvetenskap.
I den här rapporten kan du läsa resultatet från en forskningscirkel som
borrar i precis de här frågorna. Lärare och forskare på institutionen Natur –
Miljö – Samhälle på Fakulteten för lärande och samhälle har tillsammans
reflekterat och skrivit.
ArbetstitelNaturvetenskap och yngre barn : om att forskningsanknyta utbildning för förskollärare och grundlä...
Standardpris179.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor116
Publiceringsdatum2018-03-01 00:00:00
FörfattareJohan Nelson, Jesper Sjöström, Karin Nilsson, Agneta Rehn, Karin Nilsson & Annette Zeidler
Kort Beskrivning
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21