Boken ger genom teori, forskning och berättelser från praktiken kunskap och inspiration till hur begreppet hälsa kan förstås ur ett bredare perspektiv. Med hjälp av ett salutogent förhållningsätt formas hälsoarbete i skolan till att handla om hur vi förbereder eleverna för livets utmaningar.
Utgångspunkterna för hälsoarbetet är de elevnära berättelserna/narrativen, som med olika perspektiv tillsammans försöker bredda vägen till hälsa – en väg som i dag är så smal och normativ att den ofta exkludera många från att känna sig hälsosamma.
Boken består av tre delar:
- I del ett avhandlas hälsobegreppet, ämnet idrott och hälsa ur ett forskningsperspektiv, den salutogena hälsoteorin samt de didaktiska tankar som ligger till grund för narrativen.
- Del två presenterar genom narrativen 12 olika hälsoperspektiv, bland annat genus, övervikt, bedömning, integration, medbestämmande och utanförskap utifrån salutogena och didaktiska utgångspunkter - teori och praktik i samverkan.
- I den tredje delen sker en återknytning till bokens syften.
Boken innehåller också reflektionspauser med tillhörande frågeställningar, vilket ger läsaren tillfälle att stanna upp och tänka efter.
Perspektiv på hälsa – att bredda vägen vänder sig i första hand till blivande och yrkesverksamma lärare och fritidspedagoger och till lärarutbildare i idrott och hälsa. Boken kan fungera som diskussionsunderlag för utveckling av undervisningen samt i elevhälsoteamens värdegrundsarbete. Den kan vidare fungera som läromedel vid fortbildning av lärare och vid handledarutbildningar.
Sagt om boken
[...] Boken är bra och tankeväckande, skriven på ett akademiska språk som vänder sig framförallt till utbildningar i idrott och hälsa, fritidspedagogutbildningar. Bra innehållsförteckning och referenslista finns." Therese Nordholm, lektör, BTJ-häftet nr 15, 2017.
Om författaren
Magnus Brolin är fil.lic. i idrottsdidaktik och gymnasielärare i idrott och hälsa. Han är verksam som lärare och skolutvecklare.