Rektor – en handbok är centrerad kring det viktigaste i framgångsrika rektorers ledarskap – hur man leder lärares lärande. Boken vill underlätta för dig som är eller ska bli rektor att skapa en dynamisk utveckling av undervisningen och verksamheten på din skola. Med avstamp i forskning och egna erfarenheter från handledning av rektorer i undervisningsutveckling ger Per Kornhall dig uppmuntran och stöd, men även nödvändiga utmaningar i det arbetet. Hur skapar man en lärande organisation? Hur leder man för lärande? Hur kan man använda statistik och resultat för att skapa utveckling? Det är några av frågorna som besvaras i boken.
Boken handlar i stor utsträckning om forskningsresultat kring lärares lärande (en huvuduppgift för rektorer) och här är Helen Timperleys teser en av utgångspunkterna. Även internationell forskning om framgångsrika rektorer får stort utrymme, liksom konkreta exempel på skickliga rektorers arbete i svenska skolor. Boken är skriven i en lättsamt ton, direkt adresserad i du-form till läsaren. (…) Särskilt intressant är det som handlar om kollegialt lärande. Förslag på frågeställningar finns efter varje avsnitt.
Elisabeth Sörhuus, BTJ-häftet nr 24, 2017