Det här är en bok om hur man kan använda problemlösning i skolans matematikundervisning på olika nivåer. Hur känner man igen ett "rikt problem"? Hur anpassar man problemet till olika elevers enskilda förutsättningar? Genom kreativa exempel visar författarna hur en lämpligt upplagd problemlösning kan vara ett sätt att nå kursplanernas mål och samtidigt skapa variation och arbetsglädje.
Om författarna
Kerstin Hagland är fil.mag. med matematik som huvudämne. Rolf Hedrén var fil.dr i pedagogik med inriktning mot matematikdidaktik samt fil.lic. i matematik.
Eva Taflin är fil.dr i matematik med matematikdidaktisk inriktning samt lektor i matematikdidaktik vid Högskolan Dalarna. Den 8 april 2008 tilldelades författaren Eva Taflin Skolportens stipendium för mest inspirerande avhandling. Med motiveringen: ”För att hon visar att matematik först och främst handlar om att tänka kreativt och utifrån detta har formulerat en konkret undervisningsmetod för ökat lärande och mera matteglädje.” Med ”mest inspirerande” avsågs den doktorsavhandling som juryn tror sprider mest lust, väcker mest entusiasm och upptäckarglädje, som på bästa sätt startar, stimulerar och befruktar ett tänkande hos skolans lärare och ledare i deras yrkesutövning och som kan leda till att de faktiskt inser, förstår eller kommer på någonting som gör att de förändrar sin praktik.