I Samspelsbar och samtalsklar - om samtal i förskolan och skolan lyfter Margareta Öhman fram samtalets grundläggande kvaliteter och beskriver på vilket sätt vuxna kan ta ansvar för att det goda samtalet ska komma till stånd; dels genom att bygga och upprätthålla en god relation med barnet och skapa en gemensam förståelse, dels genom att hålla en ömsesidig och utvecklande dialog levande som gör det möjligt att tillsammans med barnet utforska det ämnesområde samtalet rör.
Boken vänder sig till blivande och yrkesverksamma förskollärare och lärare i de första skolåren. Den är rikligt illustrerad med exempel från förskolans och skolans vardag och varje kapitel avslutas med frågor att reflektera över i den egna pedagogiska vardagen.
Sagt om boken
"Öhman skapar i Samspelsbar och samtalsklar förståelse för samtalet som metodik och hur man genom att strukturera och koppla samtalet till praktiken bidrar till en positiv utveckling. Boken består både av teoretiska och praktiska kapitel där varje tema får en inledning och kapitlen avslutas med reflektionsfrågor och samtalspunkter. Genom att fråga och reflektera kan den samtalskompetente vuxne strukturerat utveckla lärandets innehåll och Öhman menar att en pedagogisk medvetenhet om samtalets betydelse för inlärning, delaktighet och relationer har stor betydelse för en socialt hållbar utveckling. Boken är en ögonöppnare med ett, tillgängligt, vetenskapligt fokus som hjälper pedagogen och arbetslaget att utveckla sin roll som samtalspartner till barnet. En viktig och kompetenshöjande bok i förskolan och i skolans yngre år." Ulf Mårtensson, lektör, BTJ-häftet nr 1, 2017.
Om författaren
Margareta Öhman, leg. psykolog och familjeterapeut och därtill barnkulturvetare, är en populär författare och föredragshållare. Hon har mer än fyrtio års erfarenhet av arbete med barn och handledning/fortbildning i förskolan och skolan.