Se krigsleken ur nya perspektiv
Barn leker krig. Vi vuxna förfäras ofta och vill inte se krigsleken eller så försöker vi totalförbjuda krigslekar så fort de ger sig till känna på förskolan eller skolan. Men vad händer om vi verkligen ser på krigsleken redan i förskolan och de första åren i skolan? Hur kan vi lära oss mer om hur vi kan bemöta den och om vilka uttryck den tar i vår tid?
I boken lyfts nya perspektiv som kan utmana våra invanda förhållningssätt till krigslek. Ebba Theorell har undersökt krigslek och sett hur lek innehåller så mycket mer än våld: dans, rörelse, kraft och förvandling.
Boken diskuterar också frågor som: Hur påverkas barns krigslek av vuxnas bemötande? Finns det dålig och bra lek? Hur ser relationen mellan aggressivitet och krigslek ut? Hur fostrar vi fredliga och demokratiska medborgare? Kanske svaren är ännu mer motstridiga och komplexa än vi tror ...
Ebba Theorell är lektor i estetiska ämnens didaktik med inriktning mot dans och film på Stockholms universitet. Hon är konstnär och filmare och har sedan 1999 arbetaReferensert som konstnärlig handledare på förskolor och skolor.
Betyg 4 - Mycket bra
"Se krigsleken är mycket bra, välskriven och visar på komplexiteten i ett engagerande ämne."
BTJ-häftet nr 23, 2023.
Innehåll
Inledning
Dilemmat
De yngsta pojkarnas möten med maskulinitet
Forskning om krigslek
Dansanalys och teori kan förskjuta blicken
Rörelser i krigslek
Teoretiska fördjupningar om rörelse
Hur kan vi bereda mer plats för fysisk lek?
Att skapa visioner om nya maskuliniteter
Referenser