Hur får jag elevernas uppmärksamhet i början av en lektion? Kan jag slippa ständiga förhandlingar om ordningsfrågor? Hur anpassar jag ledarskapet till gruppens mognadsnivå? Den här boken vänder sig särskilt till vikarier som ofta ställs inför stora utmaningar när det gäller ledarskap i klassrummet.
För många vikarier är målet att vinna elevernas respekt för att skapa en fungerande inlärningsmiljö under de tillfällen de har ansvar för att leda en grupp. Men både elever och vikarier blir ofta osäkra på vilka regler och förhållningssätt som egentligen gäller i ett klassrum där kontinuiteten och de etablerade rutinerna tillfälligt har avbrutits.
I tjugo korta kapitel ger John Steinberg en grundläggande introduktion till de kompetenser och kunskaper som vikarier kan använda sig av för att skapa arbetsro och arbetsglädje med hjälp av ledarskap, bemötande och val av metoder.
Innehållet i boken bygger på de texter och exempel som finns i John Steinbergs populära handbok Ledarskap i klassrummet. Kapitlen tar bland annat upp hur man får eleverna att komma igång i arbete på ett effektivt sätt, hur man kan använda sitt kroppsspråk för att styra elevernas uppmärksamhet och hur man skapar tydliga spelregler som gäller för alla i klassrummet.
Varje kapitel avslutas med praktiska övningsuppgifter att göra enskilt eller tillsammans med kollegor. Här finns också frågor att diskutera eller reflektera över.
John Steinberg är fil. dr i pedagogik, författare och föreläsare. Han har bland annat skrivit böckerna Lärarskicklighet, Att vända en klass och Fyrtio minuter, hundratals beslut.