Motiverande samtal i praktiken, för dig som arbetar på behandlingshem.
Motiverande samtal är en vanlig metod vid behandlingsarbete – och den fungerar. Därför är den också omtyckt bland såväl klienter som behandlare.
Denna bok riktar sig framför allt till dig som arbetar på behandlingshem och är nyfiken på MI. Du får en inblick i vad MI innebär och hur du praktiskt kan arbeta med motiverande samtal som metod och förhållningssätt för att skapa motivation och vilja till förändring hos dina klienter. Den ger dig en förståelse för hur förändringsprocessen går till och vad du som personal måste tänka på för att underlätta för din klient på dennes resa.
Motiverande samtal ger dig som personal ett verktyg för aktivt lyssnande och att kunna locka fram, stärka och återge guldkornen som klienterna uttalar – ett sätt att jobba klientcentrerat på riktigt. Denna nya upplaga har en ny titel (tidigare MI – Motiverande samtal i praktiken) och är uppdaterad utifrån den senaste versionen av grundbokens fjärde reviderade utgåva, MI4 (2024) av Miller & Rollnick.
Malin Stihl är en erfaren utbildare och handledare i psykosocialt arbete. Hon utbildar bland annat i Motivational Interviewing – motiverande samtal (MI) på svenska. Hon är medlem i MINT (Motivational Interviewing Network of Trainers). Att påminna om relationens, lyhördhetens och bemötandets betydelse för att ge klienterna rätt förutsättningar för förändringsarbete och möjlighet att växa är grundläggande i Malins arbete.
Sagt om boken
"Boken vänder sig framför allt till professionella som arbetar på behandlingshem i syfte att skapa motivation och förändring hos sina klienter. Men alla som har intresse av MI som metod kommer att ha nytta av boken som på blott 120 sidor ger en god introduktion och ökad förståelse för motiverande samtal. Helhetsbetyg: 4."
/Maria Fridstjerna, BTJ-häftet nr 20 2025
Formgivare: Anna Hild.