Lär dig bygga relationer i skolan som gynnar lärande, utveckling och välmående.
Skolan är en plats där det pågår ett intensivt samspel mellan många personer, ibland på liten yta. Att utveckla relationerna är grunden för att eleverna ska vara redo att lära nytt och för att kollegorna i arbetslaget ska kunna utveckla ett stöttande samarbete med varandra. Den här boken ger dig större förståelse och verktyg för att kunna navigera i relationernas kraftfulla dynamik.
Samspelet mellan lärare och elev är ofta i fokus när relationer i skolan kommer på tal. I boken beskrivs dessutom hur elevgruppen, kollegorna, föräldrarna, skolledningen och annan personal genom ömsesidig interaktion bildar en helhet av relationer som bidrar till skolans utveckling. Det sociala och det akademiska lärandet är två oskiljaktiga, ömsesidigt beroende delar av skolans vardag.
I boken finns många verklighetsbaserade exempel med reflektionsfrågor som utgör en grund för egen reflektion men även till diskussioner kollegor emellan. Målet är relationsbyggande som bereder väg för lärande, utveckling och välmående på hela skolan.
Björn Gíslason är leg. psykolog, föreläsare och författare. Lars Löwenborg är leg. psykolog, psykoterapeut, föreläsare och författare. Båda författarna har arbetat många år i både förskola och skola.
Sagt om boken:
"Boken är bra och fyller sitt syfte att visa hur relationer mellan elever, lärare, kollegor och föräldrar byggs och hur detta påverkar både måluppfyllelse och det sociala lärandet. Läsaren ges belysande exempel från skolans värld och reflektionsfrågor att diskutera eller reflektera kring på egen hand."
/Therese Nordholm, BTJ-häftet nr 19 2024