Från frustration till fungerande relationer
Vi kan alla vara överens om att relationen mellan elev och lärare är avgörande för att vardagen i skolan ska fungera. Men vad gör vi om den där relationen inte vill infinna sig? I boken Relationsfokus i skolan guidar författarna dig i hur man kan jobba relationsfokuserat tillsammans med elever som utmanar.
Författarna introducerar begrepp som Ansvarstårtan, Lärandezonen och Relationstriangeln modeller för att förstå, bemöta och stärka elever i svåra situationer. Boken tar också upp det utmanande i att stödja elever som är i kaos och det viktiga efterarbetet med eleven, kollegorna och vårdnadshavare.
Att arbeta relationsfokuserat är ett frustrerande, svårt och ibland ensamt arbete. Bokens budskap ger en tydlig väg framåt för fungerande relationer i skolan. Till varje avsnitt finns också reflektionsfrågor som du kan arbeta med enskilt eller tillsammans med kollegor.
FÖRFATTARE
Anna Bromark är förstelärare på en f-6-skola och har arbetat som klass- och ämneslärare samt i särskilda undervisningsgrupper med elever i grundskolans alla årskurser. Hon har lång erfarenhet av att hjälpa elever som sticker ut ur mängden att utvecklas genom relationsbyggande arbete.
Stefan Boström är legitimerad psykolog och specialist i pedagogisk psykologi. Han har arbetat både i lokal och central elevhälsa samt i särskilda undervisningsgrupper. Idag är han verksam i Uppsala kommuns centrala Barn- och elevhälsa som projektledare, samt i egen regi som föreläsare och handledare.
Tillsammans har de gedigen erfarenhet av att arbeta med elever i grundskolan med komplext behov av stöd och utmanande beteende och en stark drivkraft att bidra till att fler av dessa elever får det stöd och bemötande de behöver för att lyckas i skolan.