Även i gymnasiet kämpar många elever med skrivandet, av olika mer eller mindre uppenbara anledningar. Vissa har tidigt fått en dyslexidiagnos och verktyg medan andra varken blivit utredda eller lärt sig skrivstrategier i grundskolan.
I Skrivsvårigheter i gymnasiet får du som lärare kunskap om skrivutveckling vid skrivsvårigheter, verktyg att ringa in elevers behov och en metod för att vägleda skrivandet, främst genom undervisning om skrivstrategier och formativ bedömning. Det handlar om att ha kunskap om vad skrivsvårigheter kan bottna i och leda till, att få syn på elevens utvecklingsområden och veta när fokus ska läggas på vad. Har eleven förstått uppgiften? Är det förmågan att uttrycka tankar i skrift som brister? Hur kan stavfelen tolkas och rättas med bibehållen motivation?
I enlighet med aktuell forskning och beprövad erfarenhet får du som gymnasielärare, specialpedagog eller speciallärare, oavsett inriktning och ämne, förslag på effektiv respons. Boken inkluderar autentiska exempel på texter och en överblick över tekniska alternativa verktyg.
Sagt om boken:
”Boken har en tydlig struktur. Olika former av skrivsvårigheter behandlas och förklaras på ett lättfattligt sätt. Konkreta exempel på utformning av skrivuppgifter gör detta till en bra handbok för lärare som funderar över elevers texter och bedömning.”
Elisabeth Jönsson, BTJ-häftet nr 20, 2024