I samband med att Marknadsdomstolen upphörde den 31 augusti 2016 beslutade domstolen tillsammans med Institutet för immaterial- och marknadsrätt vid Stockholms universitet (IFIM) att utge en minnesskrift som belyser hur marknadsrätten utvecklats under de drygt fyra decennier som domstolen varit verksam.
Boken innehåller dessutom ett mycket användbart register över Marknadsdomstolens samtliga avgöranden 1971-2016. Med hjälp av sökorden finner man lätt vilka domar som behandlar ett visst ämnesområde.
Redaktionskommittén har bestått av Per Carlson, Per Jonas Nordell, Jan Rosén och Ulf Bernitz.
Innehåll:
Håkan Andersson
- Metodkrav i mötet mellan skadeståndsrätt och områdena för icke-materiella ingrepp
Torbjörn Andersson
- Partsautonomi och konkurrensrätt – en skiss
Stojan Arnerstål
- Användning av annans varumärke i jämförande reklam – en upplösning av gränserna mellan två rättsområden
Johan Axhamn
- Otillbörlig konkurrens, god marknadsföringssed och otillbörlig affärsmetod
Antonina Bakardjieva Engelbrekt
- The Market Court under the direct and indirect influence of Europeanisation
Henrik Bengtsson
- Förbudsutformning inom immaterial- och marknadsrätten
Ulf Bernitz
- Generalklausulen i marknadsföringslagen – dess utveckling och räckvidd belyst genom MD:s praxis
Håkan Borgenhäll
- Renommésnyltning – rättsutveckling i expressfart
Per Carlson
- Officialprövning i marknadsföringsmål om vitesförbud – en illusion
Karin Cederlund
- Jakten på genomsnittskonsumenten
Peter Delden
- Drygt 20 år med ”ny” konkurrenslagstiftning
Anne Ekblom-Wörlund
- Genomsnittskonsumenten och andra fiktiva EU-rättsliga rättsfigurer i finsk rättspraxis
Elisabeth Eklund
- Principen om ne bis in idem i konkurrensrätten
Per Eklund
- Marknadsföringsmål i två domstolsinstanser – erfarenheter och förhoppningar
Michael Funke
- Marketing Law Development within the Context of Political Economy – A Historical Perspective on the Creation of the Swedish Market Court
Örjan Grundén
- MD – en unik processordning som motsvarat näringslivets behov
Lars Hallén
- Platsens betydelse för marknadsföringen
Lars Henriksson
- Indispositiva tvistemål – handläggningsregler för tillämpning av konkurrenslagen
Jonas Häckner och Astri Muren
- Marknadsrätten i ett samhällsperspektiv
Helene Karlsson och Malin Malmström
- Omloppstider i Marknadsdomstolen åren 2005-2010
Marianne Levin
- Skyddet mot efterbildning – en europeisk smaksak numera
Björn Lundqvist
- Postenmålet i ljuset av EU-domstolens senare praxis
Christer Löfgren
- Om vilseledande marknadsföring, vardag i MD – en kryssning i havet av vilseledanden
Lars-Gunnar Mattsson
- Näringsfrihetsrådet i strukturrationaliseringens tjänst – i sin tid
Robert Moldén
- Europakonventionen i Marknadsdomstolens konkurrensrättsliga rättspraxis – en överblick
Per Jonas Nordell
- Marknadsföringslagens kännedomskrav
Mikael Pauli
- Rättskraft i marknadsföringsmål
David Ramsjö
- Rättegångskostnader i marknadsföringsrättsliga mål i Marknadsdomstolens avgöranden 2012–2016 – särskilt avseende skäligheten av begärd kostnadsersättning
Olle Rislund
- Jura novit curia? – Några reflektioner kring rättsliga sakkunnigutlåtanden med anledning av MD 2012:16
Johan Rosén
- Processuella preklusionsregler i indispositiva mål – några tankar om tillämpningen i mål och ärenden enligt marknadsföringslagen och konkurrenslagen
Per Sahlqvist
- Domstolen och marknaden – bevis och beviskrav
Mårten Schultz
- Orsaksbedömningar vid skadestånd för otillbörlig marknadsföring
Ingeborg Simonsson
- Interimistiska åtgärder enligt marknadsföringslagen
Anders Stenlund
- Självreglering i internationellt perspektiv – vad har hänt och händer?
Helena Sundén
- Självreglering som medel för att motverka korruption
Cecilia Tisell, Madeleine Larsson, Pär Magnusson, Ida Nyström och Gunnar Wikström
- Marknadsdomstolen och konsumentskyddet
Daniel Tornberg
- Marknadsföringsrättsliga överlappningar – lagstridighet som rättslig grund
Monique Wadsted
- Marknadsdomstolen – min domstol
Richard Wessman
- Marknadsföringsskada
Johannes Wickbom
- Könsdiskriminerande reklam – det som MD inte tog i
Stefan Widmark, Bodil Ehlers och Azra Osmancevic
- Marknadsrätten och sociala medier
Monica Viken
- Bevisverdien av markedsundersøkelser – utviklingstendenser i Marknadsdomstolens praksis
Marianne Åbyhammar
- Reklamombudsmannens opinionsnämnd – ICC:s regelverk i tillämpning
Karin Åhman
- Marknadsdomstolen, företagen och Regeringsformen
Per Carlson
- En tillbakablick
Sökordsregister över Marknadsdomstolens avgöranden 1971-2016