”Homosexuella män är civilisationens spjutspets” publicerades ursprungligen i nummer 3 1994 av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992-1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994-1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen.
”Camille Paglia anser att all makt finns hos kvinnan. Mannen är helt enkelt en hormonstyrd pojke som kan manipuleras till vad som helst: ’Den är förbluffande, männens Pavlovska reaktion på en svällande byst. När kvinnan blottar sitt bröst förvandlas mannen omedelbart till ett diande spädbarn igen.’
Kvinnans dominans börjar redan vid födseln. Varje person, man eller kvinna, ramlar ut ur livmodern, ut ur den symboliska modersgudinnan. Kvinnan känner sig hemma när hon föds eftersom hon kommer ur en annan kvinna. Hon kan fortsätta vara. Mannens historia är däremot tragisk. Män är krymplingar som saknar medfödd identitet. För att kunna bli fria måste de åstadkomma något, bevisa att de inte är kvinnor. För att en pojke ska bli till en man krävs att andra män säger att han är en man.
Paglia ser en tragik i att mannen aldrig förmår bli fri. Han sugs tillbaks till kvinnans värld hela tiden. Mellan mamma och fru finns bara en kort period när mannen är fri. Då är han som farligast och riskerar löpa amok. Sedan gifter han sig och hamnar under kvinnans kontroll igen.”
+ Bonusläsning: En essä om Camille Paglias idéer, ursprungligen publicerad i Nyliberalen, nr. 4 1993.
Oscar Swartz har sedan 1992 medverkat på kultur- och debattsidor i dagspressen, publicerat reportage och artiklar i ledande magasin som Intrig, Café, RES, Moderna Tider och amerikanska WIRED samt varit stående krönikör i bl.a. Dagens Nyheter, Finanstidningen, Entreprenör, Computer Sweden. Som entreprenör grundade Swartz 1994 ett av Sveriges första internetföretag, Bahnhof, blev känd som prisbelönt aktivist för kommunikationsfrihet och fick epitetet ”den svenske it-legenden” i Svenska Dagbladet. Swartz har examen från Handelshögskolan i Stockholm och bedrev forskarstudier i ekonomi vid Columbia University i New York. Han delar nu tiden mellan Stockholm och Berlin.
ArbetstitelHomosexuella män är civilisationens spjutspets : En intervju med den kontroversiella professorn och dissidentfeministen Camille Paglia
Standardpris149.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor53
Publiceringsdatum2014-10-28 00:00:00
FörfattareOscar Swartz
Kort Beskrivning”Homosexuella män är civilisationens spjutspets” publicerades ursprungligen i nummer 3 1994 av Vanity Fair-inspirerade magasinet Intrig, vars slogan var ”Adjö tristess”. I Intrig, som gavs ut av Intellecta, kunde vi möta världsstjärnor som Madonna, Catherine Deneuve eller Federico Fellini och svenska som Jonas Gardell, Harry Schein och Eva Dahlgren, ta del av maktintriger, epokgörande modereportage och målande skildringar av samtiden. 1992-1994 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Bobo Karlsson, Ingrid Larsson, Anna Berg, art director Carl Johan Hane samt förlagsredaktör Lars Peder Hedberg. Från 1994-1995 bestod redaktionen bland andra av chefredaktör Lars Peder Hedberg, Sandra Grill, Lars Linder och art director Johan Carlsson, som efterträddes av Lotta Jörgensen.
”Camille Paglia anser att all makt finns hos kvinnan. Mannen är helt enkelt en hormonstyrd pojke som kan manipuleras till vad som helst: ’Den är förbluffande, männens Pavlovska reaktion på en svällande byst. När kvinnan blottar sitt bröst förvandlas mannen omedelbart till ett diande spädbarn igen.’
Kvinnans dominans börjar redan vid födseln. Varje person, man eller kvinna, ramlar ut ur livmodern, ut ur den symboliska modersgudinnan. Kvinnan känner sig hemma när hon föds eftersom hon kommer ur en annan kvinna. Hon kan fortsätta vara. Mannens historia är däremot tragisk. Män är krymplingar som saknar medfödd identitet. För att kunna bli fria måste de åstadkomma något, bevisa att de inte är kvinnor. För att en pojke ska bli till en man krävs att andra män säger att han är en man.
Paglia ser en tragik i att mannen aldrig förmår bli fri. Han sugs tillbaks till kvinnans värld hela tiden. Mellan mamma och fru finns bara en kort period när mannen är fri. Då är han som farligast och riskerar löpa amok. Sedan gifter han sig och hamnar under kvinnans kontroll igen.”
+ Bonusläsning: En essä om Camille Paglias idéer, ursprun ...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode40