Det är viktigt att morgondagens medborgare ges möjlighet att utveckla en medie- och informationskunnighet som omfattar kunskap om, förmåga att använda, skapa och kritiskt reflektera kring massmedier, sociala medier, sin egen och skolans medieanvändning. För att nå dit krävs det att man under lång tid (sin skoltid) har getts förutsättningar och möjligheter att kunna utveckla en holistisk förståelse kring medier och information. Denna bör omfatta kognitiva, emotionella, etiska och estetiska förmågor till urval, användning, skapande och bedömning.
Det gör att det behövs nya modeller och former för samverkan på olika nivåer mellan intressenter från skola, näringsliv, forskning, organisationer, föreningar, public service etc. I detta har lärarna och därmed lärarutbildningarna en särskild roll att fylla. Förhoppningsvis kan MIK-begreppet och Unesco-dokumentet bidra till att dörren öppnas för ett mer holistiskt mediekunnande där nordiska erfarenheter av samarbete kring långsiktigt bildningsarbete kan bidra med svaren på hur detta ska gå till.
ArbetstitelMIK i Norden
Standardpris229.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor219
Publiceringsdatum2014-06-11 00:00:00
Författare
SpråkSvenska
Engelska
Danska
Norska
Kort BeskrivningMedie- och informationskunnighet var ämnet för ett nordiskt expertmöte i Stockholm den 2 oktober 2013. Det svenska ordförandeskapet i Nordiska Ministerrådet betonade i sitt ordförandeskapsprogram 2013 vikten av mediekunnighet hos medborgarna utifrån ett demokratiperspektiv, och initierade därmed detta expertmöte. Syftet var att markera frågorna om medie- och informationskunnighet (MIK) på den politiska agendan och skapa en tydligare nationell och nordisk samordning.
En given utgångspunkt var den nya strategi för det nordiska kultursamarbetet som lanserades 2013. Strategin har bland sina teman två som i hög grad var tillämpliga för detta arrangemang: Det digitala Norden och Det unga Norden. Statens medieråd i Sverige och Nordicom fick uppdraget att arrangera konferensen. Nordicom ombads också att dokumentera mötet i skrift för en bred spridning till berörda aktörer.
I föreliggande rapport från mötet redovisas samtliga inlägg och mötets konklusioner.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode30