Sportjournalistiken är en av få gemensamma lägereldar som finns kvar inom journalistiken. Till skillnad från många andra medieområden är den lönsam, lockar publik och bidrar till en nationell självbild. Samtidigt brottas sportjournalistiken med problematiska kopplingar till diktaturer och
dess miljardärer. När idrott i allmänhet och fotboll i synnerhet blivit i en miljardindustri, suddas också tidigare självklara gränser ut mellan redaktion och annonsörer.
I den här boken granskar medieforskare och journalister sportjournalistikens professionalisering, framgångar och utmaningar. Hur hanteras uppdraget att trovärdigt och opartiskt granska sportvärldens aktörer? En kvantitativ innehållsanalys av mediernas bevakning av polisens arbete mot läktarvåldet, visar på ett tydligt ställningstagande för supporterföreningarnas kritik.
Förhoppningen är att boken ska lägga grunden för en diskussion om sportjournalistikens
villkor och fortsatt forskning inom området.
ArbetstitelPå mediernas planhalva : om pengar, diktaturer och supportermakt
Standardpris199.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor157
Publiceringsdatum2022-04-07 00:00:00
FörfattareSimon Tengberg, Stefan Sjöström, Daniela Sundin, Åke Stolt, Olof Lundh, Kutte Jönsson, Johanna Frändén & Erik Edoff
Kort Beskrivning
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21