Medievärlden förändras snabbt. Nya medieformer växer fram samtidigt som de traditionella medierna förändras. En teknisk konvergens gör att medieformerna glider samman i nätbaserade och mobila medier, samtidigt som medierna också blir mer nischade och publikerna fragmenteras. De ekonomiska drivkrafterna blir allt viktigare, mönstren i medieanvändningen ritas om och nya informationsklyftor skapas. Förutsättningarna för det offentliga samtalet och de demokratiska processerna förändras.
I denna femte och helt omarbetade upplaga av På väg mot medievärlden 2020 analyserar medieforskare från olika ämnesområden utvecklingen. Fokus ligger på de nätbaserade digitala medierna – dels sådana som växer fram ur traditionella medieföretag, dels nya medieformer som utgår från användarna.
Boken vänder sig till studenter i medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik och medieteknik. Den riktar sig också till andra läsare som har behov och intresse av att följa det som händer inom medievärlden – och vart den är på väg.
Femte upplagan