Närmar vi oss utbildningsområdet på fel sätt? Denna boks smått chockerande slutsats är att ”vi” helt enkelt inte kan reformera ”våra” skolor ”tillsammans”. Vi vet faktiskt inte ens vad skolor och utbildning egentligen är. Utbildning kan bara förbättras på samma vis som vi förbättrar och uppfinner saker på andra samhällsområden, genom fria, ohämmade försök och misslyckanden, trial and error. Erik Lidström sammanställer ett överflöd av ekonomiska, psykologiska och historiska belägg och målar upp en sammanhållen bild av hur utbildningsområdet slagit in på fel väg. Detta är en väg som i Sverige lett till en sedan decennier pågående utbildningsmässig katastrof.
Bokens för många säkert obehagliga slutsats är att utbildningen måste befrias, den måste återföras till barn och föräldrar. Staten får inte spela någon, eller knappt någon roll i finansieringen av utbildning, i hur läroplaner bestämseller i översynen av skolor och utbildning. Samtidigt är denna bok fylld av optimism. Genom att angripa problemen påett mycket annorlunda vis kan vi mycket snabbt och nästan smärtfritt ge oss själva och våra barn utbildning, lärdom och yrkeskunnande på tidigare ouppnådda nivåer.