Under de gångna månadernas globala pandemi har Brasilien blivit en bild av politiskt kaos och ständigt stigande dödstal. Hur kunde det bli så i ett land som för bara tio år sedan ännu andades politiskt hopp och ekonomiska framsteg? Våren 2019, under Bolsonaros första månader som president, är Patricia Lorenzoni i Brasilien. Det är ett land hon alltid återvänder till, ett andra hem. Men den här gången är någonting annorlunda. Med en blick som kommer både utifrån och inifrån skildrar Lorenzoni i dagboksform hur fascismens tentakler alltmer tar landet i besittning. Dagbok från Brasilien skrevs innan corona-pandemin, men ger likväl en omedelbar bakgrund till det som nu sker. Men den är också en kuslig skildring av ett samhälle som förlorat tron på demokratin, och en akt av sörjande över ett land som istället valt att bejaka det auktoritära våldet. När en man som öppet hyllar tortyr av meningsmotståndare kan väljas till president och när till och med spelad anständighet blivit otidsenlig, var hitta den plats från vilken motstånd kan göras?
Patricia Lorenzoni är idéhistoriker och författare. Hon har tidigare publicerat Mama Dolly Bilder av moderskap från jungfru Maria till Alien (2012), och hennes dokumentärfilm Mothercity, om Brasília, nominerades i kategorin New Doc vid Tempo dokumentärfilmsfestival 2018.