Nödvändig kunskap för förtroendevalda och tjänstepersoner i kommunal verksamhet.
Boken är en trygg och pålitlig vän till såväl förtroendevalda som alla som arbetar i Sveriges kommuner. Boken förmedlar grundläggande kunskaper om kommunens verksamhet, regelverk, styrning och organisation, något att hålla i handen när det blir turbulent.
I varenda en av Sveriges 290 kommuner arbetar man dagligen med demokrati, välfärd och samhällsservice, frågor som kan vara livsavgörande för enskilda medborgare. Men hur går det till i praktiken?
Boken innehåller grundläggande kunskaper om kommunen och dess verksamheter som riktar sig till såväl förtroendevalda som tjänstepersoner. Den tar upp hur ett ärendes gång ser ut och reder ut begreppen kring kommunens ekonomiska arbete.
Anna Cederqvist är civilekonom och har en gymnasielärarexamen i ekonomi och samhällskunskap. Hon har mångårig yrkeserfarenhet inom ekonomi, ledarskap och utbildning och blev 2015 utnämnd till Årets kommunalekonom. Sedan 2016 är hon kommundirektör i Vara kommun.