Journalistiskt arbete och redaktionellt ledarskap har genomgått stora förändringar under det senaste decenniet. Medieföretagen och deras medarbetare har ställts inför utmaningar i form av ny teknik, nya medieformer, ökad konkurrens om annonsörer och publik, föråldrade betalningsmodeller samt förändrade mönster i människors medieanvändning. För att hantera dessa omvälvande förändringar krävs att verksamheten anpassas efter de nya förutsättningarna och att det redaktionella utvecklingsarbetet präglas av hög kvalitet – en ekvation som fordrar både kompetenta medarbetare och professionella ledare. Organisationsteori för mediemedarbetare är en introduktion till organisationsteori med särskilt fokus på svenska medieorganisationer.
Innehållet kretsar kring fyra olika områden:
•   hur medieorganisationers struktur ser ut och hur organisationens olika delar hänger samman
•   hur organisationskulturen tar sig uttryck och vad denna kultur
     har för betydelse för den redaktionella verksamheten
•   vilken funktion ledarskapet fyller för verksamheten och hur
     ledarskapsforskningen ser ut
•   hur medarbetarskap och gruppdynamik utvecklas på en arbetsplats. 
Boken är lämplig både för studerande på journalistutbildningar och medie- och kommunikationsvetenskapliga utbildningar och för yrkesverksamma journalister som vill öka sin kunskap om organisationsstruktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i redaktionella miljöer.
							 
								
									ArbetstitelOrganisationsteori för mediemedarbetare - Struktur, kultur, ledarskap och medarbetarskap i medieo...
Standardpris399.00
Illustrerad
 Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypHäftad
Recensionsutdrag
Läsordning i serie
MediatypBok
AvailableToOrder
 IsContractProduct
 Inlaga
Sidor128
Publiceringsdatum2014-06-04 00:00:00
FörfattareUlrika Andersson
Kort BeskrivningJournalistiskt arbete och redaktionellt ledarskap har genomgått stora förändringar under det senaste decenniet. Medieföretagen och deras medarbetare har ställts inför utmaningar i form av ny teknik, nya medieformer, ökad konkurrens om annonsörer och publik, föråldrade betalningsmodeller samt förändrade mönster i människors medieanvändning...
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct
 SeriesTitle
erpOwnsPrice
 BokinfoStatusCode43