Förmågan att hantera det informationsbrus som dagligen omger oss kallas informationskompetens. Under det senaste decenniet har forskare inom både pedagogik och biblioteks- och informationsvetenskap intresserat sig alltmer för hur samspelen mellan olika former av lärande och informationskompetenser fungerar. Utmärkande för denna antologi är att informationskompetens genomgående betraktas som ett socialt fenomen som i hög grad är bundet till praktik och kontext. Detta synsätt ger upphov till intressanta frågor om hur bland annat biblioteken, universiteten och skolorna betraktar tillgängliggörande, sökande och användande av information. Boken är den första i sitt slag på svenska.
ArbetstitelInformationskompetens - om lärande i informationspraktiker och informations
Standardpris249.00
Illustrerad Orginaltitel
Åldersgrupp
BandtypInbunden
Recensionsutdrag
Läsordning i serie2/6
MediatypBok
AvailableToOrder IsContractProduct Inlaga
Sidor295
Publiceringsdatum2009-08-25 00:00:00
FörfattareJenny Hedman & Anna Lundh
Kort BeskrivningFörmågan att hantera det informationsbrus som dagligen omger oss kallas informationskompetens. Under det senaste decenniet har forskare inom både pedagogik och biblioteks- och informationsvetenskap intresserat sig alltmer för hur samspelen mellan olika former av lärande och informationskompetenser fungerar. Utmärkande för denna antologi är att informationskompetens genomgående betraktas som ett socialt fenomen som i hög grad är bundet till praktik och kontext. Detta synsätt ger upphov till intressanta frågor om hur bland annat biblioteken, universiteten och skolorna betraktar tillgängliggörande, sökande och användande av information. Boken är den första i sitt slag på svenska.
Storlek
Färg
IsBokinfoProduct SeriesTitle
erpOwnsPrice BokinfoStatusCode21