... intensivt och så innerligt beskrivet. Författaren har förmågan att skriva sig in i hjärtats innersta vrå och vrida om, likväl som att förmedla kvillrande glädje och lycka. Det är en tankeväckande och rörande historia om öbor, deras liv i havets närhet och tjänst som når ett värdigt slut i In mot stenig strand. Helhetsbetyg: 5 Briljant. Bibliotekstjänst
Skickligt om allt outsagt. Kerstin Särneö M-Magasin
Dagmar lackar naglarna röda i nya köket medan det rivs nere i centrum. För infödda Södertäljebor är rivningarna en sorg, men inte för Dagmar, hon är ny här, har inte knutit an till det gamla. För henne finns det bara gott i det nya, en vibrerande spänning och fräschör. Hon andas byggdamm med tillförsikt och det är skjuts i steget när hon går ner på stan, det gamla ligger bakom. Barnen är större och Holger är hemma, inte alltid, men oftare. Det var hon som räddade honom.
Att bryta upp från livet som sjömanshustru på västkusten och bli stadsbo var lättare än Dagmar någonsin hade kunnat tro. Hon och familjen bor nu i lägenhet två våningar upp, men aldrig har hon stått stadigare på marken. Rinnande vatten i kranen, en make som kommer hem varje helg och befrielsen i att inte alla hon möter vet hela hennes historia. Men ju mer hon önskar frysa tiden desto snabbare verkar den rusa. Hon skurar handfat medan samhället och världen förändras, hon rullar köttbullar medan barnen påbörjar sin resa ut ur barndomen. Och oron, hennes ständiga följeslagare när allt är som ljusast visar det sig att den hela tiden var befogad.
In mot stenig strand är den tredje och avslutande delen i trilogin om Dagmar från Slite och Holger från Skärhamn och deras resa genom Folkhemssverige. De två tidigare delarna, De kom från öar och Och havet gav igen, har älskats av såväl kritiker som läsare.
Malin Haawind är utöver sitt författande verksam som redaktör, översättare och skrivarkurslärare.
Det är ett värdigt avslut på trilogin. Att handlingen är baserad på författarens egen släkthistoria, där Dagmar och Holger har likheter med hennes mormor och morfar, ger ytterligare ett djup till läsupplevelsen. Mariestads-Tidningen
Malin Haawinds trilogi om folkhemmets hemmafru är så läsvärd. Smålands-Posten Dagmar och hennes familj, deras öden i hjärtat av Folkhemssverige, speglar miljöer och tidsanda i förändring på ett övertygande sätt. Malin Haawind skriver varmt målande och gör fina iakttagelser ur Dagmars perspektiv. ... en innerlig och välskriven familjesaga med ambition att skapa förståelse mellan generationerna. Haawind styr sin havstrilogi stadigt i hamn. Arbetarbladet