"Briljant om kvinnor som begränsas av sin tids fördomar." Lotta Olsson, DN
England, 1967. Odelle Bastien har haft svårt att etablera sig i London sedan hon flyttade från Trinidad fem år tidigare. Men plötsligt har hon erbjudits jobb som sekreterare till den glamourösa galleristen Marjorie Quick.
Genom Marjories vänskap blir Odelle medveten om en potential hos sig själv som hon inte trodde fanns. Ändå förblir Marjorie ett mysterium för henne. Och i ännu högre grad när ett stort, försvunnet konstverk som också det bär på en hemlig berättelse en dag levereras till galleriet.
Spanien, 1936. Olive Schloss, dotter till en berömd konst- handlare, är en ung kvinna som på allvar börjat utforska sina ambitioner. Till hennes familjs sköra paradis anländer en dag den revolutionäre konstnären Isaac Robles och dennes halvsyster Teresa med explosiva, förödande konsekvenser...
Musan är en roman om två kvinnor i olika tider. En magnifik, fängslande historia om ambition, identitet, kärlek och besatthet. Musan, uppföljaren till Jessie Burtons debutroman, bästsäljaren Miniatyrmakaren har hyllats av kritiker och läsare världen över.
»Levande och stark skildring av motsättningarna i Spanien före inbördeskriget, briljant om kvinnor som begränsas av sin tids fördomar.« | Lotta Olsson, Dagens Nyheter
»En synnerligen underhållande och spännande roman, samtidigt mångbottnat rik på betydelser. Betyg: 5 av 5.« | Inger Littberger Caisou-Rousseau, BTJ
»En av höstens starkaste romaner. Betyg: 4+ av 5.« | Johannas deckarhörna
»Jag älskade den helt enkelt! Betyg: 5 av 5.« | Nadines bokhylla
»En läsupplevelse utöver det vanliga. Betyg: 8 av 10.« | Katze Collmar, dagensbok.com
»En härlig roman om två unga kvinnor som lever i helt olika kontexter men som båda försöker utmana normen och sträcka på konstens och skrivandets villkor.« | Och dagarna går...
»Om du läste och älskade Miniatyrmakaren, så måste du läsa Musan. Kärlek, krig, begär, konst allt finns här.« | Elle
»Musan har en rik palett av idéer och känslor och utforskar samtidigt på ett suveränt sätt själva berättandets process.« | The Independent